Mergado: 5 Základních úprav feedu, které zvládne každý e-shopař
Máte e-shop se spoustou produktů a potřebujete v něm často dělat úpravy? Předtím, než se pustíte do oslovení některého z marketingových specialistů, aby vám se správou e-shopu a inzerce pomohl, věnujte pár minut tomuto článku. Prozradíme vám 5 tipů na základní úpravy feedu, které zvládnete i svépomoci.
Jak na úpravu produktových dat svépomocí
Pokud vlastníte e-shop, který se pyšní velkým počtem produktů, připravte se na to, že ruční úpravy v administraci vašeho obchodu přestanou být jednou zvládnutelné. Obzvlášť tehdy, pokud se rozhodnete zviditelnit své zboží inzercí na některém z reklamních kanálů, jako je například Google, Heureka či Zboží.cz. Naštěstí v dnešní době již existuje spousta nástrojů, díky kterým své produkty upravíte hromadně a automatizovaně. Jedním z nich je Mergado. Pojďme se spolu podívat, s jakými nejčastějšími úpravami produktového feedu se můžete setkat a jak je jednoduše provést v Mergadu.
1. Segmentace produktů
Chcete inzerovat své zboží, ale jen některé z nich? Důvodů může být několik – zboží nemáte skladem, není v sezóně nebo jednoduše chcete upřednostňovat zboží s nejvyšší marží. V takovém případě se vám budou hodit “výběry” produktů. Výběry fungují tak, že ve svém feedu vyberete pouze takové zboží, které splňuje některou podmínku (např. že je skladem) a pouze tento výběr pošlete do reklamního systému. Podmínky také můžete kombinovat.
Výběr v Mergadu vytvoříte jednoduše během pár sekund. Náš chytrý našeptávač vám elementy i hodnoty nabídne sám, takže je nemusíte složitě vyhledávat. Vždy stačí napsat jen pár prvních písmen. Jak na tvorbu výběru?
- V levém menu vyberte stránku “Produkty”.
- Ve vyhledávání v záložce "Jednoduché rozhraní" zvolte element, který se týká vašeho výběru (např. “availability”).
- Zvolte potřebnou podmínku (“rovná se”, “nerovná se”, “obsahuje” atd.) a nakonec správnou hodnotu (např. “skladem”).
- Výběr si pojmenujte a uložte.
Jak na výběry produktů krok po kroku ukazujeme také ve videonápovědě.
2. Přepsání produktových popisů
Buďme upřímní – produktové popisy od dodavatele jsou málokdy v bezchybné kondici. To ale vůbec nevadí. Ať už dostanete popisky od dodavatele v jakékoli podobě, vždy byste je totiž měli přepsat. Unikátní popis vám umožní odlišit se od konkurentů a zlepšit pozici vaší stránky ve výsledcích vyhledávání na Google či Seznamu.
Jak popisky nejjednodušeji a nejrychleji přepsat? Využijte v Mergadu pravidlo “Přepsat”. Vyberte produkty, na které se má pravidlo aplikovat a zvolte element “DESCRIPTION”. Zvolení správného elementu uživatel pozná zezelenáním daného slova. Do pole pro nový obsah použijte kombinaci elementů a proměnných ve formátu %váš_element/proměnná% (viz obrázek níže).
Pokud máte nové popisky uloženy mimo feed, můžete je naimportovat pomocí pravidla typu Import datového souboru. Importovat lze data uložená v CSV souboru či přímo z Google Sheets.
Popisky máte, ale potřebují rozšířit nebo obohatit o některé informace? Pro přepsání, rozšíření či vylepšení popisků dokážete využít možnosti umělé inteligence. Aplikace Clicking Goat nově umožňuje napojit data v Mergadu na OpenAI a jednoduše tak texty obohatit.
3. Nastavení slevových akcí (přepsání ceny)
Chystáte výprodej nebo slevovou akci? Pak pro vás máme tip na jednoduché a hromadné přepsání cen u vašich produktů. Pomůže vám pravidlo “Výpočet”. Najdete jej kliknutím na stránku “Pravidla” v levém menu. Rozklikněte si nové pravidlo, pojmenujte jej a zvolte výběr produktů, u kterých se má cena přepsat. Dole zvolte element pro slevu ve tvaru daného prodejního kanálu, např. “ACTION_PRICE”.
Počítejme například s tím, že chystáte výprodej se slevou 30 %. Do hodnoty výpočtu dole tak zadáte %PRICE% *0.7. Nezapomeňte pravidlo uložit a feed přegenerovat.
TIP: Věděli jste, že si platnost pravidla můžete nastavit na libovolné časové období? Díky tomu se ceny zboží vrátí na svou původní hodnotu poté, co vaše kampaň skončí. Více o plánovači přegenerování najdete na fóru.
4. Hromadné přejmenování kategorií
Než se pustíte do inzerce zboží, měli byste vědět, že každý inzertní kanál má své požadavky na podobu feedu. Jeden z prvků, který se napříč srovnávači či marketplaces liší, jsou kategorie produktu. Napárování vašeho produktu do odpovídající kategorie daného kanálu je stavebním kamenem úspěšné inzerce.
V dnešní době automatizace již naštěstí nemusíte sami dohledávat, kam jednotlivé zboží zařadit. Mergado zná stromovou kategorii přes 650+ inzertních kanálů a produkty napáruje samo. Postačí vám k tomu jednoduché pravidlo “Hromadné přejmenování kategorií”. Pojďme si ukázat, jak na to.
- V levém menu si rozklikněte stránku “Pravidla”.
- Pojmenujte si nové pravidlo, vyberte typ pravidla “hromadné přejmenování kategorií” a zvolte výběr produktů, které chcete napárovat.
- V levém sloupci si nechte předvyplnit kategorie ze vstupního feedu, tedy tak, jak je máte na svém e-shopu.
- V pravém sloupci zvolte kategorie, které vyžaduje váš srovnávač. Většinu kategorií Mergado zná a našeptá vám je. Pokud upravujete feed pro Heureku, vyzkoušejte aplikaci Pairing Bear.
- Pravidlo uložte a přegenerujte data, aby se úpravy projevily i ve výstupním feedu.
TIP: Pravidel můžete vytvářet neomezené množství. Mějte na paměti, že je Mergado aplikuje postupně odshora dolů. Pořadí pravidel můžete libovolně měnit.
5. Kontrola správnosti feedu (audit feedu)
Třešnička na závěr? Kontrola správnosti feedu. Předtím, než vložíte vyexportovaný feed na váš e-shop nebo jej pošlete do inzerce, prožeňte ho auditem feedu. Je zdarma a včas vám odhalí případné chyby a nedostatky, které by mohly dělat problémy. Nalezené problémy ve feedu můžete v Mergadu rovnou upravit.
Pokud již Mergado používáte, audit feedu najdete na hlavní stránce vašeho projektu na pravé straně. Zkontrolovat svůj feed můžete i pokud nejste Mergado klienty tady.
Jak ušetřit čas a peníze při úpravě produktových dat
Správa e-shopu může být časově nákladná činnost, obzvlášť pokud máte velký e-shop se spoustou produktů. Naštěstí jde drtivá většina úkonů dělat hromadně a automatizovaně, aniž byste ztráceli čas nad zdlouhavými manuálními úpravami. Mergado výrazně snižuje čas strávený nad správou feedu i šetří peníze za programátora či markeťáka. Chcete si Mergado nezávazně vyzkoušet? Využijte 30 dní zdarma. S napojením vašeho e-shopu vám rádi pomůžeme. Pokud vás zajímají další tipy na úpravu feedu svépomoci, sledujte Mergado blog a fórum.